Citymarketing is belangrijk om Ede ‘op de kaart te zetten’. Citymarketing is een krachtig instrument dat gekoppeld is en zal moeten blijven aan de Edese speerpunten: Food en Veluwe. Het is daarbij zaak om gerichte acties te doen naar verschillende doelgroepen, passend en in afstemming met de andere speerpunten. De vrijetijdseconomie vormt een belangrijk onderdeel van de economie op de Veluwe. Het streven naar economische groei binnen recreatie en toerisme zorgt voor meer bestedingen en werkgelegenheid. Hierdoor ontstaat een kwalitatief goed verblijfsklimaat. Een klimaat dat uitnodigt om te bezoeken, in te wonen en in te werken.
Wat willen we bereiken?
- Dat Ede herkend wordt op het gebied van Food en Veluwe als de innovatieve topregio voor Foodgerelateerde bedrijven en als duurzame gemeente waarin een veelheid aan culturele, culinaire en natuurgerelateerde events plaatsvinden.
- Dat Ede op een dusdanige wijze onder de aandacht wordt gebracht van (toekomstige) inwoners, bedrijven, (kennis)instellingen en toeristen zodat deze partijen zich binden aan Ede, door Ede te bezoeken, zaken te doen met Edese ondernemers dan wel door zich in Ede te vestigen.
- Dat de Smaak van Van Gogh wordt ingezet als label van Food, Natuur en cultuur om bezoekers aan te trekken.
- Dat het aantrekkelijke vestigingsklimaat wordt versterkt en onder de aandacht wordt gebracht bij ondernemers binnen en buiten de gemeente Ede zodat Ede veel zakelijke bezoekers en (Food)bedrijven aan zich aan Ede bindt.
Indicatoren
Naam indicator | Meting | Meting | Meting | Meting | Streef- | ||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Percentage restaurants dat meedoet aan ' Smaak van Van Gogh' | 69 | 30 | 10 | 2020: 50 | |||||||||
| |||||||||||||
Percentage Edenaren dat cultuuraanbod voldoende vindt | 69 | - | 64 | - | 2020: 70 | ||||||||
| |||||||||||||
Woonaantrekkelijkheid Ede | 27 | 24 | 21 | 22 | 2020: 18 | ||||||||
| |||||||||||||
Percentage inwoners dat een (zeer) positief beeld heeft van de gemeente Ede (als gebied) | 73 | - | 65 | - | 2020: 75 | ||||||||
| |||||||||||||
Aantal toeristische overnachtingen waarvoor toeristenbelasting wordt betaald | 1.104.322 | 1.198.627 | 1.191.072 | nnb | |||||||||
|
Wat hebben we daarvoor gedaan?
De externe citymarketing organisatie
Het citymarketingplan voor een nieuwe koers is samen met externe stakeholders opgesteld en goedgekeurd door de gemeenteraad. Het resultaat is dat er een externe citymarketing organisatie wordt ingericht die verantwoordelijk is voor het vermarkten van Ede op het gebied van Food en Veluwe. Belangrijkste taken worden het versterken van het imago en het creëren van onderlinge samenhang in Ede op marketingvlak, gastheerschap en evenementenorganisatie. De verwachting is dat met deze koerswijziging externe stakeholders zich nadrukkelijker committeren en dat slagvaardiger marketing-campagnes uitgevoerd worden. Samen bereiken we de doelgroepen beter met een betere en efficiëntere inzet van middelen en mensen. Via een compacte organisatie gaan we de doelgroep beter bereiken door de marketinginspanningen beter op elkaar af te stemmen en integraler aan te pakken. Dit alles zal leiden tot meer bezoekers, bewoners en bedrijven rondom Agro-Food en Veluwe. Door de financiële en bestuurlijke relatie met de gemeente is de aansluiting van het integrale gemeentelijk 'Food & Veluwe' beleid ten aanzien van KennisAs, Food, Duurzaamheid, Buitengebied, Toerisme, Evenementen, Levendig Centrum, WFC en andere speerpunten gegarandeerd. De voorbereidingen voor het inrichten en opzetten van de nieuwe organisatie kosten meer tijd en budget dan was voorzien. De verwachting is dat de citymarketing organisatie medio 2018 formeel van start gaat.
Nieuwe website: www.foodenveluwe.nl
Met de komst van de nieuwe organisatie zal ook de webportal haar definitieve invulling krijgen. In 2017 zijn hiervoor de voorbereidingen afgerond. Met behulp van verzamelde content is vanuit toerisme en in samenwerking met citymarketing een nieuwe toeristische website gerealiseerd www.foodenveluwe.nl
De Smaak van Van Gogh
In 2017 heeft de Smaak van Van Gogh haar derde jaar beleefd. In dit jaar zijn producten gelanceerd, evenementen georganiseerd door en samen met plaatselijke organisatoren zoals Aan tafel met Van Gogh en de voorpremière van Loving Vincent. De fietsroute is aangepast volgens het vernieuwde fietsknoopuntensysteem en er is een aanbod voor de zakelijke markt opgezet in de vorm van arrangementen in combinatie met horeca.
Zichtbaar maken
Om de grootschalige ontwikkelingen ook in de openbare ruimte zichtbaar te maken zijn voorbereidingen getroffen met betrekking tot juiste locaties, technische mogelijkheden, beheer en aanbestedingsstrategie. Deze informatie is in 2017 door een projectleider verzameld en de verwachting is dat we in 2018 aanbesteden. Dit initiatief bleek samen te vallen met contracten die we vanuit de gemeente opnieuw moeten sluiten met buitenreclame. Beide projecten trekken nu samen op en worden gecoördineerd door één projectleider.
Meer evenementen en bijeenkomsten
In 2017 zijn aanmerkelijk meer evenementen en zakelijke bijeenkomsten/congressen/ontvangsten rondom Agro-Food en Veluwe in Ede georganiseerd. Ede heeft zich rondom de thema's Food & Veluwe duidelijk geprofileerd. Zowel de programma's van de gemeente, als de ondernemers en instellingen hebben het geboden podium goed benut. Een voorbeeld is de gezamenlijke promotie van acht instellingen tijdens Wereldvoedseldag in de Ede middels de stand 'De tuinen van Ede'. Ook bij bijvoorbeeld de internationale FoodValley summits op het WFC terrein hebben Edese instellingen Alliantie Voeding, Essensor, Opella en gemeente Ede zich gezamenlijk gepresenteerd.
Heideweek
De Heideweek moest in 2017 vrij plotseling uitwijken naar het Kuiperplein. Het plein is (tijdelijk) geschikt gemaakt voor dit grote evenement in opmaat naar een definitieve invulling in 2019. De opening en de slotavond trokken samen meer dan 16.000 bezoekers naar dit plein.
Wat heeft het gekost?
afgerond | ligt op schema | vraagt aandacht | |||||||||
bedragen x € 1.000 | |||||||||||
Prestaties Citymarketing | Beschikbaar gesteld budget 2017 | Besteed in | Realisatie prestatie | ||||||||
T.b.v. het doel: Ede staat bekend als innovatieve regio voor Food & Veluwe | 60 | 65 | |||||||||
| |||||||||||
| |||||||||||
| |||||||||||
T.b.v. het doel: Inwoners, bezoekers en bedrijven binden zich aan Ede | 60 | 41 | |||||||||
| |||||||||||
T.b.v. het doel: doorontwikkeling Smaak van Van Gogh | 25 | 17 | |||||||||
| |||||||||||
| |||||||||||
| |||||||||||
T.b.v. het doel: aantrekkelijk vestigingsklimaat | 5 | 8 | |||||||||
| |||||||||||
| |||||||||||
Reeds toegekend bij voorstel 'reservering invulling € 3 miljoen': | 120 | 0 | |||||||||
| |||||||||||
Totaal | 270 | 131 |
bedragen x € 1.000 | |||
Prestaties Evenementen | Beschikbaar gesteld budget 2017 | Besteed in | Realisatie prestatie |
Het doel: | |||
Te besteden aan: | |||
| 25 | 25 | |
| 10 | 5 | |
| 25 | 25 | |
Reeds toegekend bij voorstel 'reservering invulling € 3 miljoen': | |||
| 36 | 6 | |
| 150 | 140 | |
Totaal | 246 | 201 |
Toelichting
Summerloversz Dance
Dit evenement kon niet doorgaan omdat de Markt niet beschikbaar was voor dit type evenementen.
Dropzone
In 2017 zou de landmark/infopunt ontwikkeld worden. Gelet op het bijzondere natuurgebied is besloten om eerst een masterplan te ontwikkelen voor het hele gebied de Ginkel. Een landmark is slechts een onderdeel van het totaal. Zo’n masterplan is een goede onderlegger voor de benodigde vergunningen later in het traject bij onder andere de provincie. Dit masterplan heeft vertraging opgelopen. Er is wel een verkenning gedaan naar producten voor herinneringstoerisme.